Marvel Classics Vol.2

• Svensk titel: Marvel Classics Vol.2
  • Originaltitel: Marvel Classics Vol.2
  • Speltid (min): 363
  • Release (Blu-ray/DVD): 2021-02-08

Studio S släpper två kultiga boxar med smått bortglömda gamla Marvel-rullar. Tellusfilms redaktör Fredrik har recenserat den första och undertecknad tar sig nu an den andra. Frågan är: Finns det några guldkorn att vaska?

Först ut för min del blev "Dr Strange" från 1978. Psykiatrikern Doctor Strange (Peter Hooten) dras in i en magisk värld där han måste besegra den onda häxan Morgan LeFay (Jessica Walter) som kontrollerar en oskyldig stackars kvinna. Pallar man alla daterade tuschpenne-effekter och konstanta inzoomningar så har rullen ett visst kultvärde för Marvel-fantaster. Om man vill veta vad som kom före Benedict Cumberbatchs briljanta nutida version. Dock är tv-filmen boxens svagaste kort.

Ett snäpp upp är tv-filmerna "Hulken & Thor" (1988) och "Hulken: Den slutgiltiga uppgörelsen" (1990). Mest för att Bill Bixby, precis som i tv-serien, är så klockren som plågad vetenskapsman på rymmen. Och grönsminkade biffen Lou Ferrigno är en kultfavorit som Hulken långt före datoreffekternas avancerade era. Första filmen med en törstig Thor som leker Terminator på en bar hade jag sett förut. Andra rullen, där Hulken blir pressad av gigantiska grävskopor, och som senare effektivt avslutar följetongen, var en helt ny bekantskap. Båda två är fullt godkända.

Boxens stora överraskning måste vara den ursprungliga "The Punisher" (1989). Actionhjälten Dolph Lundgren ("Rocky 4") spelar den tragiske och brutale antihjälten Frank Castle som hänger i kloakerna, krossar maffian till frukost och (kanske) räddar deras oskyldiga kids. Mer underhållande än väntat. Men var tog karaktärens välkända dödskallemärke vägen? En sak till bör nämnas: I en scen frågar en skurk vem Castle är varpå han kaxigt svarar: Batman!

Sammanfattningsvis är boxen, bestående av två dvd-skivor, ett välkommet litet nöje för vänner av klassiska superhjältar, om man ser dem för vad de är och inte jämför för mycket med de nutida versionerna. Marvels stapplande men charmiga "fas 0" skulle man kunna säga.