Braveheart

• Svensk titel: Braveheart
  • Originaltitel: Braveheart
  • Speltid (min): 177
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-05-09

Till skillnad från årets andra historiska spektakel, Gladiator, håller sig Braveheart hyfsat väl till den sanna historien om Skottlands nationalhjälte, William Wallace. Där Gladiator tar ut i svängarna och håller de historiska tyglarna på en rejäl armslängd har man i Braveheart försökt att inte frångå den nedtecknade historien alltför mycket. Men det är klart att man måste, för underhållningens skulle, blanda in litet romantik, politiskt rävspel och en massa blodiga slagsmål. Och allt detta inklämt i ynka 3 timmar betyder att man måste kompromissa.

Mel Gibson som såväl regisserande som spelade huvudrollen har villigt medgett att man tummat på fakta för artistikens skull, men inte så mycket att man förstört rudimentär fakta. Att göra en faktafilm om en patriot (litet skämt här, ha, ha) som varit död i 700 år kan vara knepigt eftersom det inte finns några väldokumenterande bild och textbevis på dennes liv och leverne. Det som nedtecknats är av stort historiskt värde, men vetenskapligt sett kan man alltid ifrågasätta sådana ”fakta”. Exempelvis kan man nämna att i skrifterna porträtteras Wallace som en jätte på närmare två meter och då medellängden på den tiden låg kring 1,62 cm, så kan redan detta ”faktum” argumenteras. Även andra ”fakta” har ploppat upp från historien om nationalhjälten, men man frågar sig hur mycket är sanning och hur mycket förhoppning. Detta har Gibson förstått och han har fritt använt sin fantasi för underhållningens skull. Ska detta vara en börda i filmen? Nej!

Vad som är faktum är att Edward Plantagenet I of England var kung i riket och han var inte speciellt omtyckt av skottarna… eller någon annan, för den delen. Denne Edward ”Longshanks” gjorde livet miserabelt i Skottland och vår hjälte fann sig snabbt i rollen som befriaren av det engelska tyranneriet. En modifikation med sanningsinnehåll, kan man väl säga. Nåja, Mel Gibson spelar Skottlands hjälte och det gör han med skicklighet och visar en gång för alla att Martin Riggs, Mad Max och Bret Maverick spelas av en mycket kunnig yrkesman som vågar göra saker… ja, annorlunda.

Mel Gibson, som faktiskt är amerikan, inte australiensare, som man kan tro (född i NY, men bodde större delen av sin ungdom och utbildningstid i Australien) har inte hamnat i något skådespelarfack, utan tar emot roller av olika variationer utan att tveka så länge som manus behagar honom. Han har spelat megahjälte, tupp i animationsfilm, businessman, psykopatpolis, westernhjälte, kriminellt svin… Han är en begåvad komiker och kan dessutom sjunga, skriva och regissera. Mycket mångsidig person.

I Braveheart gör han sin roll litet för pretentiöst, tycker jag, men å andra sidan passar en sådan spelstil dessa episka, historiska filmer. Man kan se att skådespeleriet är passionerat och frenetiskt. Gibson lägger hela sin själ i att kombinera sitt duktiga regiarbete med skådespeleriet som också håller ett högt betyg. Stridsscenerna är magnifika och snyggt koreograferade. För att inte tala om blodiga eftersom Gibson ville visa ”autentiskt” hur krigsföring såg ut 700 år sedan. Kanske finns det aningens för mycket splatter i min smak och jämfört med ”Gladiator” en hel del mera än nödvändigt. Men detta är en smaksak och bedömningen sitter i åskådarens ögon.

Jämförelsen med ”Gladiator” fortsätter: Fotot håller inte samma höga kvalité i Braveheart och trots att den är vacker och färgstark så är den ändå av standardmått. I jämförelse, alltså. Den vann dock en väl förtjänt Oscar® för den var överlägsen de andra nominerade. Musiken av James Horner är av det maffiga och stoltserande slaget och passar väl in i filmen, men har svårt att matcha Hans Zimmers nyskapande score i ”Gladiator”.

Braveheart är en känslosam och snygg film som förstärks av DVD-skivans höga kvalité. A/V är av bästa möjliga sort och ingen hemmabioägare behöver känna sig blåst då Braveheart dundrar i åskådningsrummet. Ingen usel upplevelse vill jag lova. En av DVD-årets höjdare.