• Speltid (min): 132
  • Release (Bio): 2021-09-01
  • Release (Blu-ray/DVD): 2021-11-12
  • Tagline: You can't outrun your destiny.
  • IMDb: Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

(Detta är en nypublicering av Johans recension, som av misstag lagts upp under fel namn)

Superhjältefabriken Marvel är igång igen i sin fjärde fas. Efter ett återblickande, värdigt avslut för Black Widow är det nu dags för en ny bekantskap när fightingsnubben Shang-Chi gör entré i den stora "Avengers"-ligan. En solofilm som enbart går på bio (till skillnad från "Black Widow" som parallellt med biosläppet släpptes som digital köpfilm på Disney+).

Shaun (Simu Liu) och bästa polaren Katy (Awkwafina) parkerar mest andras bilar på jobbet, och sjunger karaoke på fyllan. Tills Shaun/Shang-Chis tusenårige pappa, Wenwu (Tony Leung), ställer till med våldsamma problem. Det är nämligen han som är den riktige Mandarin och därmed den mäktige ledaren för organisationen De tio ringarna (som dykt upp i "Iron Man"-rullarna). Far ställs mot son i en episk strid i ett vackert sagoland fullproppat med mycket ovanliga pokémons.

"Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings" växelklipper på ett fint sätt mellan nutida intrig och dåtida familjedrama när Shang-Chi var en liten parvel. Många karaktärer att tycka om. Michelle Yeoh är som vanligt mystiskt bra i genren. Nyss nämnda Leung gör en av MCU:s bättre skurkar, som är så mycket mer än en trött stereotyp. Awkwafina stjäl flera scener och har en härlig komisk tajming tillsammans med kompetente Liu som leading man.

"Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings" är en skön kampsportsrulle redan innan specialeffekterna kickar in. Musiken och koreografin är toppen. Hjälten i fråga tillför något nytt till MCU och jag hoppas på fler framträdanden framöver av "busskillen". Iron Fist har en hel del att lära här.

PS: Var det stora, fula monstret utlånat från "Stranger Things"? Det kändes så.