• Originaltitel: Space Jam: A New Legacy
  • Speltid (min): 115
  • Release (Bio): 2021-07-16
  • Release (Blu-ray/DVD): 2021-10-25
  • Tagline: Welcome to the Jam!
  • IMDb: Space Jam: A New Legacy

LeBron James sugs in i Warner Bros. Server-verse där han tvingas spela en basketmatch mot Al G. Rhytm, den algoritm som styr och ställer, för att få tillbaka sin son. Hans lag består av Snurre Sprätt, Daffy Anka, Taz och andra kända karaktärer från Warners Looney Tunes.

Kort synopsis, men det är å andra sidan inte mycket som händer i den här filmen. Tidigt i filmen har LeBron en replik i stil med “atleter borde inte göra film, det brukar inte bli bra”. Han har rätt, åtminstone i det här fallet. LeBron James må vara kung på basketplanen, men som skådespelare platsar han knappt som narr. Don Cheadle, som vanligtvis inte alls är dum, spelar över å det grövsta som Al G. Rhythm, och blir närmast plågsam att se ju längre filmen håller på.

I och med att större delen av filmen utspelar sig i “Warner Bros. Server-verse” passar Warner på att älta vilka franchises som de äger, och därför blir det ett väldigt tjatande om Harry Potter, Game of Thrones och DC för att nämna några, och som publik till den basketmatch som hela filmen bygger upp till har man öst på med en massa karaktärer från dessa franchises. Batman (Adam Wests version) står och hejar tillsammans med två olika Pingviner, Mr. Freeze och Catwoman. The Mask står och viftar tillsammans med häxan från Oz och även King Kong och Järnjätten sitter och tittar. Lägg till lite gremlins och vad vi får är en sämre, billigare och barnsligare version av “Ready Player One”.

Man vet att något är galet när det är mer intressant att försöka identifiera suddiga karaktärer i bakgrunden är att följa huvudkaraktärerna i en film.

Det blir en två i betyg, och då känner jag mig generös.