Three Kings

• Svensk titel: Three Kings
  • Originaltitel: Three Kings
  • Speltid (min): 110
  • Release (Bio): 2000-03-10
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-08-23

Three Kings är en av de visuellt häftigaste filmerna jag sett sedan Oliver Stone’s Natural Born Killers (1994). Första timmen är storslagen FILM, i ordets rätta bemärkelse, en cineastisk upplevelse som utnyttjar allt inom bild och ljud. Att kultrullen Kellys Hjältar (1970) spökar i kulisserna, har väl de flesta vid det här laget läst eller hört talas om. Precis som i den filmen, med bland andra Clint Eastwood och Donald Sutherland, jagas det även här efter en guldskatt mot bakgrund av ett krig. Då var det andra världskriget, nu är det gulfkriget, 1991, precis när Operation Ökenstorm har nått sin upplösning och fred har stiftats. Och att vara soldat i det kriget måste ha varit frustrerande, då det mesta krigandet skedde på högteknologisk nivå av en massa höjdare.

Mark Wahlberg (Boogie nights, m,m.), Ice Cube och Spike Jonze (jovisst, regissören till I huvudet på John Malkovic) hittar en karta i en av Saddams Husseins soldaters ändalykt (!) som visar sig leda till en bunker full med guldtackor och andra skatter. Deras chef, spelad av George Clooney, får nys om kartan och blir den som tar täten när gänget gör en avstickare tillbaka in i fiendeland. De fyra soldaterna som ger sig av på skattjakt har alla civila, tråkiga jobb och ser framför sig hur deras liv kan förändras radikalt när de kommer hem rika som troll. Dessutom är ju de amerikaner och det är fred. De ska bara hämta tillbaka guldet som Saddam har stulit från Kuwait. Det borde ju bli ett lätt uppdrag. In och ut innan någon annan märker något. De misstar sig ganska ordentligt, inte minst tack vare ett gäng flyktingar som de får på halsen…

Jag tror jag aldrig sett en film som blandar så friskt och våghalsigt med olika genrer. Krigsfilm, actionkomedi, drama och äventyr i en salig mix. Och det konstiga är att det funkar. Det beror nog mest på O. Russell som är en av Hollywoods mest talangfulla och visuellt begåvade regissörer. Gulfkriget goes MTV. Tempot är furiöst med snabba klipp, slow-motionscener och experimentella foto- och ljudinslag(O. Russell är en f.d. videoregissör). Ljudmässigt tänkte jag ibland på Matrix, och överhuvudtaget är ljudsättningen det maffigaste jag hört sedan, tja… Heat (1995).

Det som lyfter Three Kings från en vanlig actionfilm (förutom fotot och ljudet) är att den ifrågasätter USA:s roll i gulfkriget och även häcklar medias insats. Nora Dunn spelar en Emmy-belönad tv-reporter på plats och hon gör allt för att komma så nära händelserna och soldaterna som möjligt. Mest för egen vinnings skull, för att erhålla ytterligare en Emmy kanske. Kriget kallades ju för det första mediakriget och bolaget CNN fick rekordhöga tittarsiffror när de sände dygnet runt från oroshärden. En annan faktor som gör Three Kings till en sevärdhet är realismen och den ganska osminkade bild som filmen faktiskt uppnår, trots MTV-utseendet och det snabba tempot. I en scen får vi se vad som händer i en mage när en kula tränger igenom och det är ingen trevlig syn. En del andra otrevligheter och rent absurda händelser visar också på krigets fasor och vilka mänskliga konsekvenser det får. Men först och främst är Three Kings en otroligt underhållande film, som får en att häpna och kippa efter andan i biosalongen. Clooney gör kanske sin bästa roll här och framträder med en självklar och cool auktoritet. Spike Jonze är underbar som den naive och smått korkade soldaten Vig som vill ha action och tror att krig är som på tv eller film.

Tempot dras ner något mot slutet, då också tonen mörkas något och det blir mer dramatiskt. Guldjägarna får moraliska problem med flyktingarna och försöker rädda dem och skatten. Tvärtemot många kritiker tyckte jag slutet var bra, det gjorde verkligen soldaterna till kungar. Three Kings rockar hårt och den måste ses på bio!

Göran Skoglund