Ghost Dog

• Svensk titel: Ghost Dog
  • Originaltitel: Ghost Dog - The Way of The Samurai
  • Speltid (min): 115
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-07-14
  • Tagline: Live by the code. Die by the code.

Regissören Jim Jarmush är inte den filmmakaren som man hör talas om då det gäller stora budgetar eller massiva reklamkampanjer i Hollywood. Nä, detta är en s.k. independentfilmare som aldrig gör något konventionellt. Hans regiarbeten är ofta uppmärksammade på specialfestivaler och han medverkar ofta som skådespelare i någon mindre roll hos likasinnade independentregissörer.

Ghost Dog är kanske det mest kommersiella han någonsin gjort. Mycket av filmen påminner om hans andra verk, men eftersom den uppmärksammades i Cannes, så blev även finansgubbarna i filmvärlden intresserade. Och visst har Ghost Dog blivit en ekonomisk framgång för herr Jarmush och alla de produktionsbolag som varit med och skapat filmen.

Filmen Ghost Dog kan beskrivas endast med ordet ”Intressant”. Jag själv var mäkta imponerad av det simpla och långsamma bildspråket. Actionscenerna, de få som finns, är sparsamma och stiliga. Splatterfantasterna kommer inte att gilla filmen. Samma gäller actionfilmsälskaren. Ghost Dogs finess ligger i just bildspelet, gangsterkarikatyrerna och Forest Whitakers trankila skådespeleri. Humorn, det finns en hel del, är finslipad och för många kommer den att vara mer eller mindre dold.

För mig som recensent av denna film är det svårt att allmänt rekommendera filmen för någon annan än den som uppskattar en finare, nästintill konstfilmsaktig, uppvisning av filmkonst. Jag tyckte personligen, att Ghost Dog är en av 1999 års bästa filmer, trots dess långsamma tempo. Jag hatade musiken (techno och rap) av RZA, men måste erkänna att i detta sammanhang så får den en betydande och viktig roll.

Ljudet och bilden är av standardkvalité. Inte imponerande, men lämpligt för ett hemmabiosystem. Nej, filmen stora styrka är dess absolut coola manus, dess hackiga klippning och den satiriska och ironiska inställning till brottets småbossar i New York. Jim Jarmush kompromissar aldrig och kör sitt race från bildruta ett till eftertexterna. Han har sin säregna stil och den reflekteras effektivt i filmen stämning.

Jag har denna åsikt. Se den! Min sambo, som är en intelligent och bevandrad varelse, tyckte att filmen var annorlunda och intressant. Vid en ytterligare tittning satt danske Niels med och han fattade inte vad det var för bra kvalitéer som jag såg i filmen. En annan vän tyckte att filmen var det sämsta han sett sedan Branting dog. Nämnda vänner uppskattar, för att klargöra saken, filmer som Armageddon och The Negotiator samt dyl.

Som sagt värderar jag filmen högt, men bifogar dock en varning: Detta är ett guldkorn för filmvänner, inte action-, skräck, thriller- och splatterfantaster. Fin film som borde ses av alla, men undvikas av många. Hur går det ihop?