• Originaltitel: Spider-Man: No Way Home
  • Speltid (min): 148
  • Release (Bio): 2021-12-15
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-04-11
  • Tagline: The Multiverse unleashed.
  • IMDb: Spider-Man: No Way Home

“Spider-Man: No Way Home” tar vid där den förra filmen slutade. Peter har blivit outad av J. Jonah Jameson och nu vet alla att han är Spider-Man. Det ställer förstås till det, inte bara för Peter själv men även för flickvännen MJ och bäste vännen Ned. Ja, alla i hans närhet tvingas nu leva med allmänhetens nyfikna blickar och pressens kameror riktade mot sig.

När situationen till och med leder till att vare sig MJ eller Ned blir antagna på M.I.T. får nog och vänder sig till Dr. Strange. Nog måste väl denna mystiker kunna lösa problemet, så att alla glömmer bort att Peter Parker är Spider-Man? Alla utom tant May då. Och MJ. Och Ned. Och Happy måste ju komma ihåg det också. Till slut leder Peters velande till att Stranges trollformel skiter sig totalt, och nu måste Peter hantera det faktum att revor i multiversat öppnats, och att han nu kommer få helt nya fiender OCH vänner…

Jamen hallå! Det här var väl trevligt ändå, eller? “Spider-Man: No Way Home” slog alla möjliga och omöjliga rekord under sin tid på biograferna och nu är det då dags för den att hitta hem till folk på fysisk media. Det var med väldigt höga förväntningar jag startade filmen, och tyvärr även med “den stora överraskningen” förstörd, men det gjorde ingenting. Det här var en ren njutning från början till slut. Filmen är spännande, skitrolig och stundtals riktigt rörande. Det var inte utan att jag blev lite pollenallergisk under två scener också, varav den ena faktiskt fick mig att nästan fulböla.

Det är så nära femman i betyg, men den når inte riktigt dit. Men en riktigt stark fyra, precis som Johan gav den i sin biorecension, är inte fy skam det heller.