• Originaltitel: The Batman
  • Speltid (min): 176
  • Release (Bio): 2022-03-02
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-06-02
  • Tagline: It's not just a call… It's a warning.
  • IMDb: Batman, The

Gotham City är en sliten stad, plågad av brottslighet och korrumperat styre. Den unge Bruce Wayne försöker göra vad han kan för att råda bot på eländet under sitt alter ego The Batman, men även om han har en imponerande arsenal på prylar och ett slipat detektivsinne kan en man bara göra så mycket. Nu ställs han inför ännu en utmaning när en galning härjar och ställer konstiga gåtor…

När “The Batman” utannonserades suckade jag djupt. Verkligen? Ännu en reboot? Vi har knappt sagt hej då till Ben Affleck och nu ska vi behöva göra om allt från början igen? Mest av allt var jag nog rädd för att vi skulle behöva se ännu en flashback med Thomas och Martha Wayne utanför biografen, en scen ingen någonsin behöver spela in igen i mitt tycke.

Det blev också ett j-a hallå när det visade sig att Robert Pattinson skulle spela huvudrollen. För min del gjorde det varken till eller från. Ja, “Twilight” är skit, men Pattinson har väl ändå visat många gånger sedan dess att han är en duktig skådespelare. Då var jag mer orolig inför speltiden som ryktades hamna på runt tre timmar. “Där rök biobesöket” tänkte jag.

Så därför har jag inte sett filmen förrän nu, när den gjorts tillgänglig på skiva.

Först och främst - speltiden var inte ett problem. Den klockar in på knappt tre timmar, men trots det sävliga tempot i filmen kändes den aldrig så lång. Pattinson är lysande, både som en Batman som försöker hitta sin plats i Gotham, men kanske ännu mer som den plågade Bruce Wayne som ser sitt offentliga jag som en börda. Faktum är att jag tycker Pattinson är den bästa “unga Batman” jag sett, betydligt bättre än Christian Bale.

Det är inte bara Pattinson som imponerar dock, en oigenkännlig Colin Farrell är bra som Pingvinen, och Zoë Kravitz är en perfekt Selina Kyle. Jeffrey Wright, Paul Dano och John Turturro är också på topp i sina roller. Andy Serkis är helt OK som Alfred, även om ingen kommer nå upp till Michael Caines standard (i mitt tycke).

Äntligen har allas vår Läderlapp fått visa att han är en riktig mästerdetektiv. Det tog lång tid, men “The Batman” levererar!