• Originaltitel: Black Adam
  • Speltid (min): 125
  • Release (Bio): 2022-10-19
  • Release (Blu-ray/DVD): 2023-01-19
  • Tagline: The world needed a hero. It got Black Adam.
  • IMDb: Black Adam

Dwayne “The Rock” Johnson har slagit på stora trumman för “Black Adam” ett bra tag nu. Han har varit involverad i filmen sedan 2006, när det först började planeras för att karaktären skulle hamna på vita duken. Från början var det tänkt att karaktären skulle ha introducerats redan i “Shazam!” 2014, men det bestämdes senare att Black Adam skulle introduceras med en egen film. Officiellt var det producenterna som tog det beslutet, men det har senare kommit fram att Johnson själv var väldigt noga med att Black Adam skulle få en egen film först, för att sedan bära DCs filmuniversum på sina axlar, möjligtvis tillsammans med Henry Cavills Superman. Så hade det iaf kunnat bli om Johnson själv fick bestämma.

Men så blev det som bekant inte.

Inte nog med att “Black Adam” inte alls drog in de pengar som filmbolaget hade förväntat sig då både kritikerkåren och publiken svek, stora rockader i ledningen innebar också att DCs framtid ställdes på sin spets. Den cameo i slutet av “Black Adam” som Johnson slogs för och som kunde ha blivit helt fantastisk blev istället bitterljuv med facit i handen.

Men är “Black Adam” så dålig som det påstås? Ja, får jag tyvärr säga. Det är en riktig soppa till film, med en handling som är lika delar rörig som ointressant. Johnson, som i vanliga fall är ett pålitligt charmtroll verkar ha gått in lite väl hårt i rollen som antihjälte och stängt av all sin vanliga karisma. Några försök till humor blir bara pinsamma, inte minst då de stulits rakt av från “Terminator 2”. Det avslutas förstås på samma sätt som (nästan) alla superhjältefilmer, med en svulstig och tom förstörelsesession i cgi. Gäsp.

Så finns det då inget positivt med filmen? Jo, det fanns ett par saker jag gillade. Pierce Brosnan var härligt charmig i rollen som Doctor Fate (Brosnan är alltid Brosnan), och det var väldigt kul att äntligen få se Hawkman i en spelfilm. Som liten läste jag en hel del serier, och dåtidens Hawkman, Katar Hol, var en av mina favoriter. I “Black Adam” är det den senare Carter Hall-versionen som är med, men det funkar lika bra för min del. Den väldigt omtalade cameon i slutet gillade jag också, även om det samtidigt blir lite sorgligt när vi nu vet att det inte kan bli något vettigt av det.

“Black Adam” är i mitt tycke den sämsta DC-filmen hittills. Jag tror att ett omtag är precis vad DC behöver, och jag hoppas att James Gunn kan styra upp det. Hans version av “The Suicide Squad” var underhållande, och jag älskade “The Peacemaker”.