• Speltid (min): 144
  • Release (Bio): 2023-06-14
  • Release (Blu-ray/DVD): 2023-09-12
  • Tagline: Worlds collide.
  • IMDb: Flash, The

"The Flash" slår ner som en blixt på bio och Karlsson har givetvis en åsikt när det är superhjältar inblandade. Den påkostade DC-filmen har både sina plus och minus.

Storyn går ut på att Barry Allen (Ezra Miller) listar ut hur man springer tillbaka i tiden. Då blir det alldeles för frestande att rädda mördade morsan Nora (Maribel Verdú) i barndomen, vilket dock får konsekvenser på den nya tidslinjen. Välkommen till en värld där Supergirl finns (men inte Stålis), där Batman gått i pension och utomjordiske general Zod är på väg att erövra vår planet - igen.

Skådespelarna gör ett riktigt bra jobb överlag. Miller gör till och med en dubbelroll. Men jag hade gärna sett mer av Barrys flamma Iris West (Kiersey Clemons). Och en bättre skurk bakom ridån hade inte skadat.

Bitvis är filmen njutbar och underhållande, bitvis lite för multiverserörig. Vart är DC på väg? Högst oklart. Gamla Snyder-skådisar är med i inledningen. Sedan tar Supergirl (lyckade debutanten Sasha Calle) och gamle klassiske Batman (ännu briljant spelad av Michael Keaton) över. Förvirrande när sedan en tredje (!) Bruce Wayne dyker upp. Vad innebär det för framtida James Gunn-rebooten? Hade nog förväntat mig ännu mer, faktiskt. Och att sympatiska trion Flash, Batman och Supergirl fått ett mer tillfredsställande slut på sitt äventyr. Slutet lär ha skrivits om x antal gånger.

Sedan får vi pliktskyldiga cameos i den kluddiga "multiversebollen". Småkul, men oviktigt för själva storyn som borde fokuserat mer på hjärta och passerade tomater i snabbköpet. Precis som med "Black Widow" lider "The Flash" lite av too-little-too-late-problemet. Solofilmen kommer för långt efter superhjältegruppfilmen som först väckte intresset för karaktären. Men rullen är absolut sevärd för vänner av genren. Det tycker jag.