• Originaltitel: A Quiet Place: Day One
  • Speltid (min): 99
  • Release (Bio): 2024-06-28
  • Release (Blu-ray/DVD): 2024-10-07
  • Tagline: Hear how it all began.
  • IMDb: A Quiet Place: Day One

Cancersjuka Samira bor på ett hospis utanför New York, och är fullt förståeligt väldigt bitter gentemot allt och alla. Utom sin katt då förstås, som hon alltid har vid sin sida. En dag ska en bussresa till New York anordnas så att gruppen på hospiset ska gå på teater. Samira följer motvilligt med, men inte förrän hon övertygat mentorn att de även ska köpa riktig pizza.

Vad ingen hade kunnat förutsäga är att under vistelsen i city blir världen attackerad. Varelser, till synes från yttre rymden, landar våldsamt och går omedelbart till angrepp. De verkar vara blinda men med en ytterst välutvecklad hörsel som de använder i sin jakt på mat, dvs människor.

Samira och andra överlevare, däribland Eric som hon möter under attacken, måste nu kämpa för att kunna nå sin eventuella räddning i hamnen. Men de måste göra det väldigt, väldigt tyst…

“A Quiet Place: Day One” är en prequel till de första två filmerna i serien. Här får vi se hur den allra första attacken mot mänskligheten gick till, och hur varelserna som terroriserade de få överlevarna i de första filmerna kom hit i första taget.

Jag kan villigt erkänna att jag var väldigt skeptisk till denna film när den annonserades, jag såg helt enkelt inte poängen med den. Vi behöver inte se hur monstren kom hit, förklaringen vi fick i de första filmerna räckte. Och hur skulle de toppa de panikkänslor vi alla delade med Emily Blunt och John Krasinski i dem? Nej, jag kunde inte se det hända.

Nu har jag ändå sett “A Quiet Place: Day One” och jag får inse att jag hade fel, åtminstone delvis. Den här filmen är betydligt mer spännande än vad jag hade kunnat hoppas, och Lupita Nyong’o är riktigt bra som Samira och hennes nya följeslagare Eric spelas fint av Joseph Quinn (allas favorithårdrockare Eddie i “Stranger Things”). Jag står dock fortfarande fast vid min åsikt att den här filmen inte behövdes, men nu när den ändå är här är jag glad över att den blev så bra som den blev. En stark trea blir det från mig.