• Svensk titel: Drömfabriken
  • Originaltitel: Muse, the
  • Speltid (min): 97
  • Release (Bio): 2000-05-05
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-11-30
  • Tagline: In Goddess we trust.

Albert Brooks har själv skrivit manus, regisserar och spelar huvudrollen i denna komedi. Filmen utspelar sig i filmbranschen och handlar om en manusförfattare som helt tappat stinget. Filmbolagen vill inte köpa hans manus och framtiden ser väldigt dyster ut. Av en kollega får han tips om en modern musa som har inspirerat andra författare och regissörer till mästerverk. Problemet är att hon är väldigt dyr i drift samt otroligt krävande.

The Muse är en satirisk och ganska rolig berättelse om hur ”alla” i Hollywood letar efter det lilla extra som behövs för en succé och att de gör vad som helst för att hitta dit. Något ironiskt är att The Muse saknar inspiration, det där lilla extra som så ofta behövs för att lyfta en film, som är just det som författaren Stephen Philliphs (Albert Brooks) förgäves letar efter i filmen. Däremot finns det någon slags charm över det hela och som får en att sitta kvar i biostolen. Det är inget speciellt med denna film men den är ändå på något skumt sätt speciell. Skådespelarinsatserna kan man inte klaga på. Sharon Stone gör en underbar insats som den mycket dominanta Sarah Liddle och hjälper filmen på traven. Albert Brooks gör sitt jobb som den desperata författaren som vill upp i toppen och leka med de andra stjärnorna.

Jag tror att man måste vara en filmmänniska för att gilla den här filmen. Den är roliga på många ställen och det är kul att se bakom Hollywoods stora kulisser. The Muse kan nog vara en svår film att gilla och många kommer att avsky den. Själv tycker jag den var underhållande och samtidigt ganska varm och mysig.

Daniel Eek