• Originaltitel: Gladiator
  • Speltid (min): 149
  • Release (Bio): 2000-05-19
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-11-21
  • Tagline: A hero will rise.
  • IMDb: Gladiator

Ridley Scott har gjort det igen! Lite otippat eftersom karln inte gjort en bra film sedan Thelma & Louise (1991). Scott gjorde ju med Alien (1979) och Blade runner (1982) två filmer som blev klassiker i skräck- och sci/fi genren. Med Gladiator har han hittat storformen och hjärtat igen och skapat ytterligare en milstolpe- denna gång i äventyrsgenren. Gladiator är storfilm när den är som bäst!

Året är 180 efter Kristus och romarväldet har nästan lagt hela Europa under sina fötter. General Maximus (Russell Crowe) vinner många ärofyllda slag åt Kejsar Marcus Aurelius (Richard Harris), vilken ser Maximus som den son han alltid velat haft. När Kejsaren tänker utnämna Maximus till sin efterträdare, brister det hos sonen Commodus (Phoenix) och han gör en kupp. På ett ögonblick förändras och krossas general Maximus liv och han blir slav, och säljs sedan som gladiator med bara en sak i huvudet: Hämnd…

Att Ridley Scott hade något på gång med romarspektaklet Gladiator var alldeles klart efter förhandsrapporterna från USA. Men det var ändå med viss återhållsamhet som jag bänkade mig inför denna film. Faktum är ju att lillebror Tony för länge sedan passerat storebror vad gäller kombinationen läckert fotad film och högoktanig underhållning. Men det är bara att konstatera faktum: Gladiator är fantastisk! En film som är lyckad på alla håll och kanter. Scotts visuella bildsinne lyser här igenom kraftfullt och intensivt. Varenda bildruta under filmens två timmar och trettiofem minuter vibrerar av kraft och styrka och det fullkomligt osar av svett, muskler, blod och tårar. Så eventuella kopplingar till Monty Python och den svåra balansgången att göra en sådan här film utan att det blir skrattretande, existerar helt enkelt inte.

Storyn är visserligen ganska simpel, men samtidigt av klassisk härkomst. Den roterar förstås runt hämnd, moral, omoral, makthunger, kärlek och politiska intriger. Men Scott vet hur en slipsten ska dras och han är en oerhört driven berättare, som lyckas applicera hörnstenarna i filmen till dagens klimat, så att det känns angeläget. Det är på allvar och det är brutalt och blodigt. Men oavsett om man hittar eller inte hittar budskap i Gladiator, så ska den ses av en enda anledning; för underhållningsvärdet. Det är snudd på den perfekta äventyrsfilmen, maxad till bristningsgränsen med action, spänning och romantik. Som matinéfilm knäcker den totalt och imponerar läskigt mycket i den enormt detaljerade iscensättningen av det antika Rom och dess utkanter. Något liknande har jag nog inte sett på vita duken på länge- om någonsin.

Lite kort också om skådespelarna, som inte är de mest kända och även det känns som ett lyckodrag. Crowe är fantastisk som hjälte och har ett mycket bredare register än t ex sin landsman Mel Gibson. Phoenix är underbart vidrig och tragisk. Nya stjärnskottet, den danskfödda Connie Nielsen (Mission to mars) slår i varje fall omkull mig med sin karisma och tuffa och trotsiga skönhet. Veteranen Richard Harris som kejsare Aurelius är också mycket sevärd. Allt är så bra i denna film. Fotot, ljudet, musiken, skådisarna ner till minsta biroll är på topp rakt igenom. Ni har kanske förstått att Gladiator är en film att se och förundras över. Den måste ses på bio. Ju större duk desto bättre.

Välkommen tillbaka, Ridley Scott!

Göran Skoglund