Den perfekta stormen

• Svensk titel: Den perfekta stormen
  • Originaltitel: The Perfect Storm
  • Speltid (min): 133
  • Release (Bio): 2000-08-16
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-01-25

The Perfect Storm är näst intill en perfekt underhållningsfilm om man beskådar vissa faktorer i sammanhanget: Man måste inse, att då man bygger upp en film om en av senare tiders mäktigaste stormar, är man tvungna att använda sig av såväl digitalteknik som stormbilder som inte är just från den omtalade tiden. Vidare måste man inse att då man berättar om grova gubbar mitt i skitet, så blir inte historien speciellt sofistikerad. Ej heller ges utrymme för alltför komplicerad karaktärsutveckling och med allt detta till hands kan man enkelt konstatera, att det behövs ingen sofistikering eller andra märkvärdigheter. Filmen om en storm handlar om naturens mäktiga kraft, ett par båtar och i biroller ser man några Hollywoodgubbar och en och annan udda dam.

Sedan hör det till saken, att filmen har faktiskt en verklighetsförankring i och med det faktum att tre stormfronter kolliderade på Atlanten och skapade en hel del oro för att inte tala om kaos. Mitt i kaos seglar en fiskebåt med George Clooney som kapten. Trots Clooneys skicklighet som skådespelare och attraktionskraft i synnerhet på den kvinnliga populationen är filmens höjdpunkter av sådan karaktär att han försvinner i massan av arkivbilder och datagenererade specialeffekter.

Regissören Wolfgang Petersen har skapat en filmverklighet som gör att vi sitter och biter på naglar samtidigt som vi låter oss förstummas av specialeffekterna som inte skäms i jämförelse med någon annan FX-film. Petersen som stått för en av alla tiders mest klaustrofobiska filmer, ”Das Boot”, är ju van att skildra havet och så har resultatet, trots dataanimationerna, trovärdigt och inte minst maffigt.

Naturligtvis måste man skapa några emotionella band mellan de olika aktörerna, men i stort sett så handlar filmen om raka puckar; Stormen kommer och människan håller på att gå under. Fotot är intensivt och musiken, njaa, lämplig.

Bild och ljud är av toppkvalité, något som var väntat. Ta och vrid på volym ordentligt därhemma och grannen börjar spika plankor framför köksfönstret. Det dånar maffigt, men inte överdrivet.

The Perfect Storm är inget annat än en chipstunn historia och en isolerad berättelse i ett större sammanhang, men som sådan är den alldeles förträfflig.

© Janne Ahlgren