End of days

• Svensk titel: End of days
  • Originaltitel: End of days
  • Speltid (min): 117
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-08-08
  • Tagline: Prepare for the end.

Jag har alltid ansett att Peter Hyams är en av de mest intressanta regissörerna som Hollywood producerat. Han är en erkänd och skicklig filmfotograf och som regissör är han pedant. I vanliga fall sköter han båda jobben och håller koll på det visuella, så att säga. Hyams svaghet har kanske varit de manus som han fastnat för eller som han kontrakterats till. De har inte alltid hållit högsta möjliga intressekoefficient för den kritiska publiken.

Hur som helst har Peter Hyams begåvat oss med bl.a. förträffliga sci-fi thrillern ”Operation Outland”, fantastiskt roliga ”Running Scared”, det lysande rymdopuset ”2010” och den småspännande och välspelade thrillern ”Presidio”. Sedan har han blandat sig i en massa sörja, men i och med ”End of Days” uppmärksammade man honom som duktig filmskapare igen.

Då filmen handlar om en försupen och sönderstressad polis som skall stoppa herr Satan från att avla en arvinge innan året 1999 förvandlas till 2000 så kan man ju åter igen undra om Hyams har hjärnan alls med sig då han faller för ett manus. Så kontrakterar man Arnold Schwartzenegger för att göra en karaktärsroll och på toppen av det väntade fiaskot placerar man en hel del religiöst tveksamma tolkningar. Detta kan inte bli bra!

Men det blir förvånansvärt underhållande. Inte minst om man fascineras av specialeffekter för sådana sprider man omkring sig i en jämn takt. Vissa är rentav skrämmande bra. Hyams har själv fotat och den delen av helheten är imponerande. Ljudgubbarna har jobbat övertid och åter igen kan vi stifat bekantskap med en film som får hyresvärdar att se rött. För att inte tala om sömnlösa grannar. Även om ljudet inte kan karakteriseras som finessrikt så är det perfekt för denna actionpackade, apokalyptiska thriller. Bilden är också av högsta kvalité, så folk med bra A/V utrustning pinkar honung i flera dagar efteråt.

Arnold är ingen toppskådis och gör sig bäst i lätt självironiska roller som i ”Last Action Hero”, ”True Lies” eller ”Junior” där han faktiskt visar upp vissa komiska talanger. Gabriel Byrne är utomordentlig som Mr. Scratch. Skådespelarpoängen för bästa insats går dock till Kevin Pollack som gör en skojig roll som Arnolds partner.

På senare tider har man åter börjat producera filmer med ockulta och religiösa motiv. Vi har alltid haft tillgång till diverse skräckfilmer med dubiösa innehåll och religiösa syftningar, men först nu vågar man igen satsa stora pengar på att skrämma oss med Beelzebub och hans anhängare och motståndare samt diverse synliga döingar. Många av dessa filmer når inga betydande höjder men det finns några guldkorn som jag vill uppmärksamma Er på redan nu: ”The Sixth Sense”, ”Stigmata”, ”The Devil’s Advocate”, ”What Lies Beneath” och skitläskiga ”The Haunted” från 1995 med Aidan Quinn.

End of Days är i jämförelse med de ovannämnda endast en pyroteknisk, audiovisuell och effektstinn uppvisning av vad man kan köpa med pengar, men det fungerar överraskande bra. Lönar sig att se!