End of days

• Svensk titel: End of days
  • Originaltitel: End of days
  • Speltid (min): 117
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-08-08
  • Tagline: Prepare for the end.

Det var ett tag sen Arnold gjorde något som var bra och det kommer dröja ett tag till. Senast var väl Terminator 2? Förr i världen radade han upp en rökare efter den andra. Fast End of Days är ändå inget bottennapp, här finns en hel del häftiga grejer som är värt att betala pengar för.

I End of Days spelar Arnold livvakten Jericho Cane som en dag stöter på ingen mindre än Lucifer. Anledningen till att djävulen kommit till jorden är för att hitta sin utvalda brud som han skall befrukta timmen innan det nya årtusendet tar vid. Självklart tar Jericho på sig arbetet att beskydda kvinnan från djävulen samtidigt som han kämpar mot sin alkoholism.

Alkoholism? Jovars, i End of Days är det inte den vanliga Arnold vi får stifta bekantskap med utan en, i alla fall lite, mänskligare varelse än vad han spelat tidigare. Men tro inte att man skurit ned på skjutandet för det. Här finns det en explosion och en skjutscen var tionde minut och det är väl detta som gör att filmen känns något ointressant. Man kan verkligen se att man klippt bort en massa dialog för att ge publiken så mycket action som möjligt. De första fyrtiofem minuterna händer nästan ingenting i handlingen och man använder inte ens tiden till att presentera karaktärerna på ett bra sätt.

Actions-cenerna är många och långa och de flesta är väldigt bra utförda men i vissa hittar man stora missar. Men om man skiter i allt detta så har man ändå en jädrans massa häftig action som får adrenalinet att stiga i graderna.

Vad ska han mer klaga på tänker ni. Jo, jag ska säga lite dumma saker om manuset också. Varför skaffade man inte fram en författare som hade kunnat putsa lite på replikerna? För vissa saker var helt enkelt dåliga. Djävulen har flera repliker vid ett tillfälle i filmen som nästan är tagna direkt från Djävulens Advokat. Det hjälper heller inte att Byrne framställer karaktären på exakt samma sätt som Pacino gjorde i nyss nämnda film. Dessutom så borde man gett Arnold lite lättare ord att uttala och man börjar nästan undra om han pratar engelska eller österrikiska.

Fast det är kul att se Arnold i en hjälteroll igen, det är bara han som kan vara så stel och grymta på det där sättet när han lider. Precis som man inte kan jämföra en Bond-film med något annat än en annan Bond-film så kan man inte jämföra Arnold med något annat än Arnold. Man kan verkligen se att han anstränger sig för att leverera sina repliker så trovärdigt som möjligt men det låter ändå stelt. Fast det är ju det som är charmen med honom. Hade han inte varit så stel så hade han inte varit så känd som han är. I de andra rollerna så hittar man tidigare nämnda Byrne och Robin Tunney som gör lite av en comeback. Jag har inte sett henne sen "Den Onda Cirkeln" och jag ser redan fram emot fler filmer med henne.

End of Days är nog något upphypad. Den är inte Arnolds bästa film, den är inte Peter Hyams bästa film och den är inte årets actionfilm. Den har dock sina ljusglimtar då den underhåller på hög nivå, tyvärr så förstör man detta konstant med något som är det motsatta. Fast det hjälper att stilla actionabstinensen genom att se Arnold i End of Days.

Andreas Olofsson