• Originaltitel: Exodus: Gods and Kings
  • Speltid (min): 153
  • Release (Bio): 2014-12-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2015-05-04
  • Tagline: Once brothers, now enemies.
  • IMDb: Exodus: Gods and Kings

Det är ingen hemlighet att Hollywood älskar Bibeln. De kanske inte följer dess ord, eller tror på den det allra minsta, men de älskar det faktum att det är en stor, tjock bok, fullproppad med historier som passar ypperligt att göra storslagna filmer av. Filmer som dessutom ofta brukar dra in en hel del stålar. Så visst älskar Hollywood Bibeln.

Ridley Scott tror inte på Bibeln. Men han ville göra en biblisk film i alla fall, så han valde att göra en film om Moses. Nu tyckte väl herr Scott att Moses gjorde massor av olika saker, men att det räcker att täcka en specifik period i denna film. Visst, sagt och gjort, ”Exodus: Gods and Kings” fokuserar på uttåget ur Egypten, där Moses ledde hebréerna ut från slaveriet och delade på Röda Havet. Vi får se lite av hur han innan dess slogs sida vid sida med farao Ramses som han också växte upp med, och som hastigast lite hur han tog emot stentavlorna på berget Sinai. Ni vet, det där vi fick lära oss av religionskunskapsboogiewoogiemannen i skolan.

Hur som helst.

Jag anser, i likhet med Hollywood, att Bibeln är en skattkista fylld med bra historier. Jag tror inte på dem, men historierna – speciellt de i gamla testamentet – är kanonmaterial för film och jag brukar uppskatta de flesta. Filmer som ”Kristi sista frestelse”, ”Matteusevangeliet” och ”The Greatest Story Ever Told” är fantastiskt bra, och vem kan glömma ”De tio budorden”? Inte jag!

Och det är väl där problemet ligger. Efter Darren Aronofskys katastrofala ”Noah” som kom härom året har jag blivit lite mer försiktig med mina förväntningar på modern biblisk film, och det är nog sunt. När jag hör att en ny film om Moses är på gång går tankarna direkt till ”De tio budorden” där legendaren Charlton Heston spelade huvudrollen (och den fantastiske Yul Brynner som Ramses!) och säga vad man vill om Christian Bale, men någon Heston är han inte.

Christian Bale är filmens största problem. Han är inte det minsta trovärdig i rollen, och saknar den pondus och kraft jag söker. Russell Crowe hade varit ett betydligt bättre val, men efter ”Noah” kunde han inte gärna spela Moses också.

”Exodus: Gods and Kings” är en snygg och välgjord film, med många fina skådespelare som John Turturro, Ben Kingsley och Sigourney Weaver för att nämna några. Men den är för långdragen, och Bale är som sagt helt fel i huvudrollen.

Men vadå, den är ju fortfarande bättre än ”Noah”.