• Speltid (min): 119
  • Release (Bio): 2018-02-14
  • Release (Blu-ray/DVD): 2018-07-09
  • IMDb: Shape of Water, The

Den stumma Elisas liv går på rutin. Varje morgon går hon upp, häller upp ett bad, sätter morgonäggen på kokning och har sedan lite ”egentid” i badet tills äggen är klara.

Sedan tar hon bussen till jobbet, släntrar in bara aningens sent till sin väninna som väntar vid stämpelklockan, och fortsätter sedan sin arbetsdag med att städa på den topphemliga basen.

En dag händer dock något som sätter rutinerna i gungning. I ett av labben förs en vattenfylld kapsel in, och Elisa tycker sig se något i kapseln. Kan det vara… nä, det är omöjligt! Eller? Det visar sig att en mystisk amfibisk varelse har tillfångatagits och förts till denna bas för närmare forskning. Stor som en människa, med armar och ben, men också med tydliga drag av… fisk? Ja, något underligt är det allt.

Elisa fascineras av denna varelse, och börjar snart söka kontakt med denne. I smyg då givetvis, hur skulle det annars se ut? Hon, som i övrigt bara har sin arbetskamrat och möjligen sin granne som bekantskapskrets, kan känna igen sig i den ensamhet som varelsen tycks känna. Ett osynligt band knyts mellan de två.

Men det kan givetvis inte vara för alltid. Rädda för att ryssar ska försöka bryta sig in på basen, stjäla varelsen och genom forskning på den hitta sätt att skapa nya vapen eller göra andra vetenskapliga framsteg bestämmer sig ledningen för att eliminera varelsen helt. Strickland, myndighetspersonen in charge, anmäler sig med glädje som frivillig att ha ihjäl den äckliga avarten som han knappt tål att se…

”The Shape of Water” är Guillermo del Toros senaste saga, som vann en Oscar för bästa film. Jag kallar det saga, för det är precis vad det är. Vacker, hoppfull, mörk, farlig, otäck, spännande, romantisk – allt på en gång! Dessutom en fantastiskt snygg saga att titta på, och med skådespelare på topp. Sally Hawkins är otrolig som den stumma Elisa och har inga problem med att uttrycka alla sina känslor med kroppsspråk och sina ögon. Michael Shannon är härligt otäck som Strickland, och Doug Jones visar ännu en gång (efter ”Hellboy”-filmerna, ”Pans Labyrint” mm.) att är det någon som kan agera genom en kroppstäckande dräkt är det han. En fantastisk insats från alla tre!

Betyget? Det är så nära en femma som det kan bli, men en liten detalj måste tyvärr sätta stopp för det. Det faktum att jag bara några minuter in i filmen räknade ut exakt vad som skulle hända i den allra sista scenen går inte att bortse från, och gör att det bara kan bli en fyra till slut. Men det är bara små promille från full pott, det lovar jag er.

”The Shape of Water” är värd sin Oscar, och alla andra priser den kan få. En underbar saga från maestro del Toro.