• Svensk titel: Nyckeln till frihet
  • Originaltitel: Shawshank Redemption, The
  • Speltid (min): 137
  • Release (Bio): 1995-03-03
  • Release (Blu-ray/DVD): 2020-01-06
  • IMDb: Nyckeln till frihet

2019 firade ”Nyckeln till frihet”, eller ”The Shawshank Redemption” som dess originaltitel lyder, 25 år. Med tanke på hur väl ansedd filmen är idag (den ligger på en ohotad förstaplats på IMDb:s topp 250-lista sedan många år tillbaka) är det svårt att tänka sig att den floppade stenhårt vid premiären. Att filmen gick så pass dåligt på biograferna (spelade in totalt 16 miljoner dollar, nio miljoner under inspelningskostnaderna, och slutade på 51:a plats över 1994 års biofilmer) berodde på flera faktorer. Titeln ansågs konstig, en speltid på nästan två och en halv timme avskräckte många och det marknadsmaterial som släppts verkade mer än lovligt deprimerande. Att filmen dessutom hade premiär som en annan liten film vid namn ”Pulp Fiction” påverkar förstås också.

Men 1995 fick filmen lite mer publicitet, då den blev nominerad till sju Oscarsstatyetter. Filmen gick upp bio igen och lyckades skramla in lite mer pengar. Några priser blev det dock inte, då de flesta istället gick till ”Forrest Gump” (Tom Hanks tackade förresten nej till rollen som Andy Dufresne då han var upptagen med just ”Forrest Gump”).

Vad som följde sedan var många visningar på kabelkanaler, och en riktig succé på hemvideomarknaden.

Filmen handlar om Andy Dufresne (mästerligt spelad av Tim Robbins), en bankir som blir oskyldigt dömd för mordet på sin hustru och hennes älskare. I fängelset träffar han Red (den fantastiske Morgan Freeman), en erfaren fängelsekund som kan fixa fram det mesta innanför murarna. Vi får sedan följa dessa under många år på Shawshank-fängelset, genom dåliga och ännu värre tider.

Det känns lite larvigt att förklara handlingen i en 25 år gammal film som alla (nästan) redan har sett, så jag lämnar det så. Mina tankar inför denna återtitt (den första på drygt tio år) var huruvida filmen verkligen var så bra som jag mindes den, eller har mina minnen färgats av de eviga hyllningarna som filmen får överallt? Svaret är enkelt – den är precis så bra som det sägs. Det finns ingenting, INGENTING, jag skulle vilja ändra i den. Den är perfekt som den är. En varm berättelse, vackert filmat och med en helt otrolig ensemble skådespelare som alla är i sitt absoluta esse.

Just denna ensemble kunde ha sett väldigt annorlunda ut. Som tidigare nämnts tackade Tom Hanks nej till rollen som Andy, vilket även Tom Cruise och Kevin Costner gjorde. Brad Pitt fick rollen som unge fången Tommy, men hoppade sedan av och öppnade därmed dörren för debuterande Gil Bellows. Man kan bara undra över hur filmen sett ut med någon av dessa i rollistan. Tom Hanks fick ju en ny chans att göra en fängelsebaserad Stephen King-film i regi av Frank Darabont fem år senare, med ”The Green Mile”.

Det känns extremt förutsägbart och mainstream att ge ”Nyckeln till frihet” en femma i betyg, men eftersom jag inte kan ge ett högre betyg finns det inga andra alternativ.