• Originaltitel: Halloween Ends
  • Speltid (min): 111
  • Release (Bio): 2022-10-14
  • Release (Blu-ray/DVD): 2023-02-27
  • Tagline: This Halloween, their saga ends.
  • IMDb: Halloween Ends

Året är 2019, och Halloween firas återigen i den lilla staden Haddonfield. Michael Myers, som härjade igen året innan, syns inte till och allt är frid och fröjd. Nästan i alla fall. Unge Corey sitter barnvakt åt en elak liten skit till unge. Efter att ha blivit inlåst på vinden av nämnde unge får Corey panik, och tar till sin fulla kraft och sparkar upp dörren för att komma ut. Vad han inte vet är att barnet står precis utanför, och när dörren far upp slungas han över trappräcket och ner på bottenvåningen i huset, precis framför föräldrarna som precis kommit hem. Barnet omkommer, och Corey anklagas för mord. Han blir dock frigiven, men stämplas av föräldrarna och stora delar av samhället som en galning.

Vi spolar fram ett par år till. Laurie Strode skriver en bok om sitt eländiga liv i Michael Myers skugga. Hon bor tillsammans med barnbarnet Allyson, som nu arbetar som sjuksköterska. Corey bor fortfarande i staden, han arbetar på sin styvfars bilskrot och ses allmänt som paria av de andra stadsborna, som gärna jävlas med honom. Laurie blir vittne till hur ett gäng skolungdomar bråkar med honom utanför en affär, något som leder till att han skadar sin hand. Laurie tar då med honom till sjukhuset där Allyson tar hand om honom. Tycke uppstår mellan de båda ungdomarna och kanske kan det till och med bli en romans?

Nu är dock detta Haddonfield, slutet av oktober och det är en Halloween-film. Vem kommer att dyka upp igen tror ni? Exakt.

Det har tagit mig ett tag att sätta mig ner och slutligen skriva ner mina tankar om “Halloween Ends”, den sista filmen i den nya trilogin som började med “Halloween” och fortsatte med “Halloween Kills”. Om det är den sista filmen i franchisen är jag dock mer tveksam till, även om det kanske borde vara det.

Jag känner mig väldigt splittrad inför den här filmen. En del av mig uppskattar att man vågade göra något lite annorlunda (precis som man gjorde med sorgligt underskattade “Halloween 3 - Season of the Witch” 1982. En annan del av mig är ledsen över att den nya trilogin ballade ur totalt. “Halloween” från 2018 var i mina ögon en kanonrulle, en oväntat bra comeback av en filmserie som urvattnats å det grövsta. Så när de två följande filmerna tappade kvalitet så markant är det svårt att inte bli besviken, även om de egentligen inte är sämre än flera av de tidigare uppföljarna från 80- och 90-talet.

Jaja, nu är det som det är. Vi fick i alla fall en riktigt bra Halloweenfilm i modern tid. Vem hade trott det?