• Speltid (min): 163
  • Release (Bio): 2023-07-12
  • Release (Blu-ray/DVD): 2023-11-13
  • Tagline: We all share the same fate.
  • IMDb: Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One

Jag och min fru såg den redan på smygpremiären i Bromölla, "M:I-7". Här kommer den självförstörande recensionen av Ethans Hunts senaste hemliga uppdrag som lär locka folk till biograferna.

En artificiell, Skynet-aktig intelligens ställer till med stora problem i agentvärlden och grundlurar en u-båt. Veteranen på IMF, Ethan Hunt (Tom Cruise), måste än en gång rädda världen och lokalisera en tvådelad nyckel som kan ställa allt tillrätta. Till sin hjälp har han sitt pålitliga järngäng med tuffa Ilsa (Rebecca Ferguson), lustigkurren Benji (Simon Pegg) och hackern Luther (Ving Rhames).

Hayley Atwell ("Agent Carter") är mycket bra som nytillskottet i teamet - tjuven Grace. Gamla godingar gör också comeback såsom höjdaren Kittridge (ettan) och lömske White Widow ("Fallout"). Esai Morales är stabilt hotfull  som skurken Gabriel, men blir överglänst av lysande Pom Klementieffs ("Guardians of the Galaxy 2-3") läskiga lönnmördare Paris.

Sjuan har en magnifik tågsekvens som toppar den i ettan, en gastkramande fajt om kvinnlig överlevnad medan Hunt är fast i en trång gränd och riktigt underhållande miniagentbilsscener. Vad mer kan man begära? A.I.-hotet fungerar dessutom bättre än väntat och tillför något nytt och beräknande i filmserien.

Inget snack om saken: "Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One" är en högst kompetent actionspionfilm som vittnar om att regissören Christopher McQuarrie lika gärna kan stanna kvar i franchisen livet ut. Det här är mestadels en ren och skär njutning på bio, trots det aslånga formatet, men personligen tycker jag nog att "Mission: Impossible - Fallout" var strået vassare (full pott), bland annat för att Ethans exfru Julia var med på ett hörn och höjde insatserna. I nästa rulle hoppas jag på någon form av intressant fördjupning av karaktären Ethan Hunt. Kanske med hjälp av fler flashbacks som denna film hintade om? Så man bryr sig lite till. Det är allt. Annars: Kanon.