• Svensk titel: Asteroid City
  • Originaltitel: Asteroid City
  • Speltid (min): 105
  • Release (Bio): 2023-06-09
  • Release (Blu-ray/DVD): 2023-10-23
  • IMDb: Asteroid City

“Asteroid City” är en film, som egentligen är en pjäs, om ett astronomikonvent i en generisk ökenstad på 50-talet där ett antal barn och deras föräldrar möts. De kommer alla från olika platser och har olika bakgrunder, men deras liv kommer ändå att tvinnas ihop av dessa dagar tillsammans.

Wes Anderson är vad man i England antagligen skulle kalla en “marmite”-regissör, man antingen älskar eller hatar honom. Personligen tillhör jag skaran som inte riktigt förstår storheten och som tycker att de flesta filmerna har varit ganska meh. Jag uppskattade “Grand Budapest Hotel” och “Isle of Dogs”, men jag kan inte hylla dem som mästerverk. “Asteroid City” är inget undantag. Jag ser ju givetvis att Anderson har en unik känsla för både den visuella aspekten av filmskapandet och för historieberättandet, men det är inte för mig. Den här filmen är späckad av solblekta pastellfärger, och även om det imponerar på mig hur de lyckats gå all in känns det ibland som att det blir för mycket och resultatet blir att jag sitter och oroar mig för att TVn gått sönder. Delar av filmen är i svartvitt, och dessa fungerar bättre för mig.

Skådespeleriet är en annan sak. Det är inga känslostormar att tala om, utan väldigt nedskruvat och nästan parodiskt hur repliker levereras rakt på sak utan krumbukter. Vet inte om jag gillar det, men än en gång imponeras jag av hur ensemblen lyckas hålla denna stil genom hela filmen. Föga förvånande har Anderson även denna gång skrapat ihop en fantastisk skara skådespelare. Jason Schwartzman, Scarlett Johansson, Tom Hanks, Jeffrey Wright, Tilda Swinton, Bryan Cranston, Edward Norton och Steve Carell är bara några av namnen i de lite större rollerna. I mindre roller, eller snarare cameos, ser vi Jeff Goldblum, Margot Robbie, Matt Dillon och Willem Dafoe.

Är “Asteroid City” en bra film? Svårt att svara på om jag ska vara ärlig. Jag kan absolut se och uppskatta hantverket som sådant, men tycker jag att det är underhållande? Nej, det gör jag inte.

Jag är dock övertygad att fans av Wes Anderson kommer att gilla “Asteroid City” minst lika mycket som hans tidigare filmer. Det är bara att konstatera att jag själv inte tillhör den skaran, och det här är inte heller filmen som kommer att få mig att ändra åsikt om Andersons filmskapande.