Horsehead

• Svensk titel: Horsehead
  • Originaltitel: Horsehead
  • Speltid (min): 89
  • Release (Blu-ray/DVD): 2015-05-25
  • IMDb: Horsehead

Jessica har plågats av mardrömmar under hela sitt liv, jävligt tunga sådana. När hennes mormor går bort blir hon av mamman kallad tillbaka till barndomshemmet inför begravningen. Jessica och modern är inte direkt världens bästa kompisar, och den frostiga stämningen mellan dem kombinerat med det faktum att mormoderns döda kropp ligger på vaka i rummet bredvid Jessicas bidrar inte direkt till en lugnare sömn.

En natt drömmer hon om mormodern, som desperat ber om hjälp. Det visar sig att mormodern varit som besatt av ett mystiskt torn, samma torn som alltid uppenbarar sig i Jessicas drömmar. Fast besluten att reda ut allting en gång för alla bestämmer sig Jessica för att ta kontroll över sina drömmar. Hon söver sig själv med kloroform för att bege sig in i drömmarnas värld, men hon måste se upp för kardinalen, en mystisk varelse med hästhuvud som inte tänker låta vare sig Jessica eller mormodern hållas…

Folket på Last Exit Entertainment gör det igen! Fast beslutna att berika filmsverige med udda och vackra alster som antagligen inte hittat hit annars ger de oss film efter film att imponeras av. Jag fascinerades över ”Der Samurai” och dess estetik, men jag måste säga att den surrealistiska ”Horsehead”, regisserad av Romain Basset, är minst lika vacker och speciell.

Jessica spelas av Lilly-Fleur Pointeaux, som vi bland annat såg som liten flicka i ”Ronin” för en himla massa år sedan. Hennes mamma spelas av legenden Catriona MacColl, som knappast är främmande för surrealistisk skräck efter huvudroller i Fulcis ”The Beyond”, ”The House by the Cemetery” och ”City of the Living Dead”. Styvfadern spelas stabilt av Murray ”One Night in Bangkok” Head.

Jag kan inte påstå att ”Horsehead” liknar något jag sett tidigare. Så knäpp, så skum, så vacker... Samtidigt kan jag förstå att vissa inte kommer att gilla den alls, den kräver onekligen lite extra av sin publik. Men ge den en ärlig chans, det är allt jag kan be er om. Vem vet, ni kanske kommer att gilla den lika mycket som jag.