• Originaltitel: Dunkirk
  • Speltid (min): 106
  • Release (Bio): 2017-07-19
  • Release (Blu-ray/DVD): 2017-12-18
  • Tagline: Time is running out.
  • IMDb: Dunkirk

När jag först hörde att Christopher Nolan skulle göra en krigsfilm var jag allt annat än intresserad. Dels är det inte min favoritgenre, och dels tycker jag att Christopher Nolan är så extremt överhypad. Ja, ni läste rätt. Jag gillar ”Memento” och ”The Prestige”, tycker att hans Batman-trilogi är OK men blev så anti över den extremhype som rådde runt både ”Inception” och ”Interstellar” att jag till dags dato inte kunnat sätta mig ner och se dem. Jag äger båda filmerna, så det handlar bara om att försöka glömma alla hyllningar och ta mig den tid som behövs.

Men när jag får ”Dunkirk” som recensionsexemplar duger det inte att bara låta den ligga. Nej, det är bara att bita ihop och se den snarast. Precis som med tidigare nämnda filmer har det varit mycket hype även runt denna, men jag valde att strunta i allt jag läst om filmen. Allt utom en liten detalj – se till att ha ordentligt ljud.

I vanliga fall ser jag oftast film efter att barnen har lagt sig, vilket innebär att jag får anpassa ljudnivån efter det. Men den här gången valde jag att se den på eftermiddagen, och dra på ljudstyrkan lite mer än vanligt. Och jävlar. ”Dunkirk” är kanske inte den bästa krigsfilmen jag sett, men det är absolut den bästa krigsfilm jag hört. Ljudbilden är helt fantastisk, och jag satt faktiskt och duckade ett par gånger i den inledande sekvensen.

Filmen handlar om Operation Dynamo, dvs. evakueringen av i första hand brittiska soldater från stränderna i franska Dunkerque i slutet av maj/början av juni 1940. Efter att de tyska styrkorna trängt fram till Calais och därmed skurit av de allierade trupperna i Belgien hade de inringa brittiska och franska styrkorna inga andra alternativ än att kapitulera eller evakuera.

Fast beslutna att rädda så många soldater som möjligt började man evakuera de brittiska trupperna, men under kraftig eld från tyska plan sänktes både flera jagare och den långa pir som ledde ut i vattnet förstördes. Resterande jagare kunde inte ta sig tillräckligt nära stranden för att kunna ta ombord soldater. Därför kommenderades privata båtar – fiskebåtar, handelsfartyg och rena fritidsbåtar – att göra sin plikt och åka över kanalen. Väl framme kunde de närma sig stranden och därifrån skeppa soldater till de större fartygen som låg längre ut, samt även ta med dem hem igen.

Nolans film är imponerande. Förutom det fantastiska ljudet ska han ha full credd för att i första hand valt yngre, mindre kända skådespelare. Faktum är att jag bara kände igen tre skådespelare totalt; Kenneth Branagh som officer, Mark Rylance som skeppare och Cillian Murphy som soldat. Tom Hardy är också med som pilot, men har flygmask på sig så jag kunde inte identifiera honom. Sedan ska en viss Harry Styles tydligen ha en av huvudrollerna, men jag är en snart 45-årig man så det faktum att jag inte känner igen honom borde inte vara en överraskning för någon.

Jag skrev tidigare att ”Dunkirk” kanske inte är den bästa krigsfilmen jag sett. Det är sant, men den ligger definitivt i täten.