• Originaltitel: Snake Eyes: G.I. Joe Origins
  • Speltid (min): 121
  • Release (Bio): 2021-08-21
  • Release (Blu-ray/DVD): 2021-11-22
  • Tagline: Every warrior has a beginning.
  • IMDb: Snake Eyes: G.I. Joe Origins

Som liten såg han sin far mördas. Som vuxen har han tagit namnet Snake Eyes och reser runt för att delta i illegala fighter, allt för att dra in pengar. Efter en sådan fight kontaktas han av en yakuzaboss vid namn Kenta som säger att idag är han stark, och sedan erbjuder Snake Eyes ett jobb. Om Snake Eyes tar jobbet lovar Kenta att hjälpa honom hitta sin fars mördare.

Snake Eyes nappar givetvis, och efter att tag befinner han sig i en sits där Kenta ber honom döda en person. Denna person är Tommy, Kentas kusin. Snake Eyes bestämmer sig för att rädda Tommy istället, och det leder till att han tas till Japan och blir introducerad till Tommys familjs ninjadojo. Efter hårda uttagningsprov får han ta del av klanen Arashikages hemligheter.

Men skam den som ger sig, Kenta har inte glömt bort Snake Eyes svek utan är snart tillbaka. Dessutom har han blivit polare med terroristorganisationen Cobra, så nu är goda råd dyra. Vad som väntar är pangpang och karatande utav bara den.

“The best G.I. Joe movie yet” står det på omslaget till “Snake Eyes: G.I. Joe Origins”. Den bästa G.I. Joe filmen hittills. Med tanke på att de första två filmerna i serien, “G.I. Joe: The Rise of Cobra” och “G.I. Joe: Retaliation” var mer än lovligt lökiga bör det inte vara svårt att uppfylla det påståendet. Och visst, den här är bättre. Inte tillräckligt mycket bättre för att få en hel trea i betyg, men den får åtminstone en starkare tvåa än sina föregångare.

Det är rätt löjligt detta. Henry Golding, som spelar Snake Eyes, övertygar inte som tuff actionskådis. Då var han betydligt bättre i romantiska komedier, som t ex “Crazy Rich Asians”. Dessutom har man i och med castingen av Golding gjort en omvänd “whitewashing”, om man kan kalla det så. Snake Eyes är från början nämligen en blond och blåögd vit kille, som under ett tidigt uppdrag skadades in en helikopterexplosion som lämnade hans ansikte illa skadat och stämbanden för alltid förstörda. Därför hade han så gott som alltid mask på sig, och kunde inte prata. I den här filmen är han japan/amerikan och då han inte varit med om någon liknande olycka (än) pratar han hela tiden och den berömda masken skymtas enbart mot slutet av filmen.Jag blev glatt överraskad när Samara Weaving dök upp som Scarlett, en annan välkänd G.I. Joe-karaktär, men hon fick extremt lite att göra. Man slösar också bort talangfulle Iko Uwais (“The Raid”-filmerna, “Merantau”) som har en liten roll som ninjatränare.

“Snake Eyes: G.I. Joe Origins” är en fånig film. Smått underhållande stundtals, men i övrigt inget som fastnar i medvetandet.