• Svensk titel: X-Men: Dark Phoenix
  • Originaltitel: Dark Phoenix
  • Speltid (min): 104
  • Release (Bio): 2019-06-07
  • Release (Blu-ray/DVD): 2019-10-21
  • IMDb: X-Men: Dark Phoenix

Under ett räddningsuppdrag, där X-Men räddar besättningen på den amerikanska rymdfärjan Endeavour, utsätts Jean Grey för massiv strålning från solstorm. Mot alla odds överlever hon, men efter ett tag står det klart att allt inte är riktigt som det ska. Förträngda minnen från barndomen börjar spöka i hennes huvud, och mot Xaviers rekommendationer och böner bestämmer hon sig för att leta upp sin far, som hon hittills trott vara död. Det blir inget lyckat möte, och efter en konfrontation med de andra medlemmarna i X-Men är Jean Grey ett jagat villebråd…

Första gången jag läste X-Men serien om Dark Phoenix, som denna film är mer eller mindre löst baserad på, måste ha varit i början av 80-talet när den publicerades i Sverige. Jag försökte faktiskt hitta tidningen och ta ett kort på den tillsammans med blu-rayfodralet till denna recension, men den ligger antagligen i en överfull kartong på vinden… Det är en av de största och mest välkända historierna i X-Mens historia, och har avhandlats både i tecknade TV-serier och även lite löst i ”X-Men: The Last Stand” som kom 2006. Men efter ”X-Men: Days of Future Past” och de nya tidslinjer som etablerades där blev det fritt fram att tolka denna story igen.

”X-Men: Dark Phoenix” fick inte något vidare positivt bemötande från kritiker och publik när den kom, och jag erkänner att mina förväntningar var låga. Visst, det är en av de svagaste filmerna i serien och inte den kraftfulla final man hade önskat sig, men jag tyckte ändå att den var mer underhållande än ”X-Men: Apocalypse” som jag personligen inte var speciellt imponerad av.

Skådespelarna gör vad de kan med materialet de har fått, även om vanligtvis suveräna Jessica Chastain är totalt bortkastad, och filmen ser bra ut. Massiva omtagningar ska ha gjorts, speciellt av filmens avslutande del, och det var en av anledningarna till filmens försenade premiär. Tydligen ska originalslutet både ha varit en besvikelse enligt de testvisningar som gjordes, men det ska också ha varit alldeles för likt ”Captain Marvel”.

Hur som helst, slutresultatet blev lite av en besvikelse. Men så usel som ryktet säger, det tycker jag verkligen inte den är. Det blir en svag trea i betyg från mig.